Logo motor op gas

plaatsen van lpg-tank

LPG-tank

Gas is nu eenmaal een betere brandstof voor een verbrandingsmotor dan benzine. Gas levert na verbranding minder afvalstoffen zodat de verbrandingsruimte, de bougies, de kleppen en de motorolie veel schoner blijven. Het echte probleem bij rijden op LPG, met een solomotorfiets, zit in die extra tank. Dat kost ruimte en die is beperkt. Gebruik je de motorfiets uitsluitend solo, dan is een gasinstallatie te overwegen en kan de extra tank als (lichte) duopassagier achterop. Gas weegt 0,7 kg per liter zodat je met een 40 kilogram achterop al héél ver kunt komen.

De kosten

De kosten liggen in het algemeen licht boven die van een gemiddelde auto ombouw (Tussen 2500 en 3000,- euro). Er zijn namelijk dezelfde onderdelen nodig als in een auto, en die onderdelen zijn uitsluitend op de automarkt afgestemd. Aan de motorfiets moet alles dan handmatig worden aangepast waarbij de motorfiets uiteindelijk (bijna) helemaal uit elkaar gaat. Het is dus arbeidsintensief. Daarbij komt óók nog het feit dat we de rommel (benodigde delen) niet zoals bij een auto onder de motorkap schroeven en klep dicht, maar vaak zitten ze in het zicht, moeten dan in de kleur gespoten worden enz.

De iets hogere aanschafprijs is echter te verwaarlozen wanneer gedacht wordt aan het terugverdienen van de investering. Bij een auto gaat de eigenaar van een LPG-installatie erg veel meer wegenbelasting betalen, en moet dus elke maand eerst zijn kilometers maken om het verschil in de wegenbelasting terug te verdienen voordat hij aan het terugverdienen van de gasinstallatie kan beginnen. Ondanks het feit dat een gasinstallatie natuurlijk wel door de RDW moet zijn goedgekeurd en op het kenteken vermeld, kennen ze bij de RDW GEEN categorie “motorfiets op gas” En blijft u gewoon de 60 euro per jaar betalen. Dus zelfs als u 100 km per jaar rijdt dan verdient u een gasinstallatie terug mits u oud genoeg wordt natuurlijk!

modificeren van frame delen

werking/verbruik

Een moderne gasinstallatie, zoals gemonteerd op deze BMW, start altijd op benzine tenzij u zelf handmatig “starten op gas” indrukt. Wanneer de LPG-computer gecontroleerd heeft of de gasdruk voldoende is en de verdamper warm genoeg, dan schakelt hij automatisch over op gas. Bij een warme motor is dit binnen 10 à 30 seconden. In de software kan worden ingegeven wanneer dit schakelen moet gebeuren. Dat kan bijvoorbeeld “5000 toeren” zijn of uitsluitend “bij accelereren”. Ook de inspuit timing kan in de software worden opgewaardeerd zodat er van vermogensverlies absoluut geen sprake meer is. Deze motor rijdt op benzine 1:20 en op gas 1:16 = 20% duurder in liters. Ten tijde van dit schrijven kostte de benzine 1,40 euro en gas 0,50 euro per liter. Reken maar uit!

Motor-eisen

Een moderne gasinstallatie verlangt minstens een moderne motorfiets. Dat wil zeggen, met injectie waarbij een labda-sonde een pré is.

Hoe gevaarlijk is het?

Als de motor een schuivertje maakt, dan zie je onmiddellijk de benzinetank leeglopen via de tankdop of erger. Niet erg veilig dus. De gastank is door de fabrikant getest op de druk van 100 atmosfeer, is 5 mm dik staal en heeft altijd de (sterke) ronde vorm. Daar komt bij dat de tank ook nog eens is uitgevoerd met een elektrische kraan, welke bij een crash absoluut afsluit. Mijn conclusie is dat die benzine tussen je benen een groter gevaar is dan die gastank achterop.